20.03.2019

Ensiaskeleet elämäntapamuutokseen

Anna Seppänen
Asiantuntijavalmentaja

Yksi parhaimmista asioista valmentajan työssä on nähdä ihmisten innostuvan asioista, joista he eivät ehkä etukäteen ajatelleet innostuvansa. Tai jotka ainakaan eivät olleet heidän kiinnostuksen kohteinaan muuta kuin periaattellisella, ’jotain tälle täytyy tehdä’ -tavalla. Usein kipinä elämäntapamuutokselle lähtee jostain ulkoisesta tekijästä. Joku sanoi jotain, huomattiin, että ei enää riitä kunto tai energia samoihin asioihin kuin ennen, tai kaapissa on omasta mielestä liikaa pieneksi jääneitä vaatteita. Tällaiset ulkoiset tekijät ovat hyviä alkusysäyksen antajia muutokselle. Mutta vasta silloin kun muutokseen löytyy sisäinen motivaatio alkaa oikeasti tapahtua ja saadaan aikaan pitkäkestoisia tuloksia.

"Ole tarkkana valitessasi millaisia muutoksia lähdet toteuttamaan ja miten."

Miten sisäinen motivaatio sitten löytyy? Entä jos ei vain pidä liikunnasta? Tai on jo yrittänyt kaikkia mahdollisia ruokavalioita ilman merkittäviä saavutuksia?

Muutoksiakin tehdessä pitää toimia omista lähtökohdista käsin. Jos muutoksen aikaansaaminen ei ole sinulle riittävän merkittävä asia, ei sitä tule tapahtumaan. Ole siis tarkkana valitessasi millaisia muutoksia lähdet toteuttamaan ja miten. Pysähdy hetkeksi miettimään. Mikä on tavoitteesi? Miksi? Mikä tekee tästä asiasta sinulle tärkeän? Mikä on toisin kun pääset tavoitteeseesi? Kaivele vastauksia vähän syvemmälle, älä pysähdy ensimmäiseen vastaukseen, joka yleensä on vasta pintaraapaisu eikä vielä kerro läheskään kaikkea.

Onnistumisen kokemukset ruokkivat sisäistä motivaatiota. Kun tavoite on itsellä selkeänä mielessä, on aika tehdä toimenpiteitä. Aloita liikunta sinulle sopivalta tasolta. Löytyykö menneisyydestä jokin liikuntamuoto josta pidit, ja johon voisi olla mukava palata? Jos lähdet opettelemaan uutta, kuka voisi auttaa ja ohjata sinua? Ruokavalioon ei kannata lähteä tekemään epärealistisia muutoksia. Jos et pidä parsakaalista, älä syö sitä. Syö muita kasviksia: löydät varmasti jonkun itselle mieluisamman vaihtoehdon.

"Ulkoinen kontrolli ei kanna sen pidemmälle kuin oman pään sisäiset kieltolistatkaan."

Muutoksia tehdessä saattaa joutua kauaskin omalta mukavuusalueelta. Silti pitäisi pystyä jollain lailla samaistumaan esimerkiksi muutoksen myötä kohdattaviin uusiin ympäristöihin ja ihmisiin. Liikuntaa voi harrastaa monissa eri ympäristöissä. Kuulutko sinä kuntosalille, lenkkipolulle, tanssiryhmään tai jonnekin muualle? Kokeile ja pyydä apua. Liikuntamuotoa valitessakaan ei kannata valita vaikeinta reittiä ja aloittaa omasta inhokkilajista. Valitse sellainen vaihtoehto, johon pystyt sitoutumaan.

Sisäisen motivaation syntyä hidastavat tietenkin näiden seikkojen toteutumatta jääminen, mutta myös ulkoinen kontrolli ja vaikkapa lähestyvä deadline. Älä aseta epärealistisia tavoitteita muutoksen aikataululle, tai jää liiaksi miettimään mahdollisen alkusysäyksen antaneita ulkoisia tekijöitä? Moni ajattelee, että nalkuttava ja tiukkoja rajoja ja vaatimuksia lateleva valmentaja on vastaus ongelmiin ja varmistaa muutoksen toteutumisen. Hetkellisesti tällaisesta lähestymistavasta voi ollakin apua. Valmentajan tehtävä on kuitenkin tukea muutosta ja uuden oppimista sellaisilla tavoilla, jotka mahdollistavat muutosta tekevälle asiakkaalle uusien tapojen ylläpitämisen myös omatoimisesti. Ulkoinen kontrolli ei kanna sen pidemmälle kuin oman pään sisäiset kieltolistatkaan.

Muutoksen onnistumisen varmistamikseksi ruoki huolellisesti sisäistä motivaatiotasi. Käytä aikaa tavoitteenasetteluun, ja pohdi rehellisesti omia toiveitasi ja tilannettasi. Aloita maltilla, ja itsellesi sopivista liikuntamuodoista ja ruokavaliomuutoksista. Älä hätäile aikataulujen kanssa vaan anna muutokselle aikaa. Ulkoiset tekijät voivat toimia motivaation alkuperäisenä lähteenä, mutta älä jää liiaksi kiinni niihin.

Tutustu valmennustarjontaamme

Käyttämäsi selain on vanhentunut ja se ei välttämättä toimi tällä sivustolla. Suosittelemme uusimman Chrome-, Firefox- tai Safari-selaimen käyttämistä.