Käyttämäsi selain on niin vanha, että valitettavasti tämä sivu ei välttämättä toimi sillä oikein. Suosittelemme päivittämään selaimen uudempaan, jos mahdollista.
12.10.2018

Muut ovat tuhonneet hyvinvointini

Antti Hagqvist
Johdon valmentaja

Usein etsimme syyllistä omaan väsymykseen muualta kuin itsestämme. Kuormittumisen syitä haetaan työstä, puolisosta, lapsista, sukulaisista ja tietenkin muuttuneesta maailmasta. Mitä väsyneempiä olemme, sitä helpompi meidän on osoitella ulkopuolista syyllistä, sen sijaan että tarkastelisimme omaa tekemistä kriittisesti. Väitän, että melko iso osa meidän alhaisesta energiatasoista ja väsymyksestä johtuu huonosta unesta, liian vähäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, epämääräisestä syömisestä ja tavoitteisiin nähden liian suuresta alkoholin kulutuksesta.

Ja kyllä, meitä haastaa maailmassa monet muutkin asiat. Edellä mainituissa taas parasta on se, että voimme itse päättää korjaammeko asiat vai emme. Huonoa taas se, että syyllinen löytyykin peilistä. Onhan se henkisesti saakelin ikävää, ettei omaa hyvinvointia voi ulkoistaa ympäristölle. Korjausehdotukset kuulostavat yksinkertaisilta. Nuku paremmin, lisää kohtuudella ja asteittain liikuntaa, syö fiksusti ja terveellisesti, ja pistä pullon korkki kiinni tai aukaise se harvemmin. Helppoa?

No ei todellakaan. Erityisen vaikeaksi asian tekee se, että ihminenhän haluaa pistää kaiken heti kuntoon ja muuttaa elämänsä kerta laakista. Saamme lukea lehdistä sankaritarinoita siitä, miten elämä on laitettu kerralla remonttiin ja vielä onnistuneesti. Todellisuudessa tuollaisten tarinoiden onnistumisprosentit ovat lähempänä lottokupongin 7 oikein -riviä kuin VR:n junien aikataulussa pysymistä.

Niin tylsää kuin se onkin, muutos onnistuu parhaiten silloin, kun päätös on pieni. Vaikka korjattu asia olisi vain yksityiskohta arjessa, siinä onnistuminen ja positiiviset signaalit johtavat vähitellen siihen, että hyvinvointia lisäävistä muutoksista tulee rutiineja. Kun yksi muutos on saatu rutiiniksi, on aika tehdä seuraava muutos, joka muuttuu taas rutiiniksi. Näin hyvinvoinnin pyörä käy rullaamaan oikeaan suuntaan. Miten SINÄ meinaat kahden seuraavan kuukauden aikana lisätäksesi omaa hyvinvointiasi sekä jaksamistasi? Itse aion mennä 30 minuuttia aikaisemmin nukkumaan joka ilta.